‘In welchem Style sollen wir wohnen?’
Tentoongestelde interieurs in een debat over stijl
Samenvatting
In ‘The Exhibitionist House’ benadrukt Beatriz Colomina hoe het woonhuis ‘het belangrijkste instrument voor het onderzoek naar architectonische ideeën in deze eeuw’ is geworden. Stijlkamers – tentoongestelde woninginterieurs – hebben hierbij een niet te onderschatten rol gespeeld. Deze tijdelijke en relatief eenvoudig te realiseren architectonische installaties zijn niet alleen in staat om snel een idee aan een groot publiek te tonen, maar kunnen ook het manifest, de verkoopbrochure of de promotiefolder overstijgen door een onmiddellijke illusie van interieur op te roepen. In mijn artikel wil ik enkele stijlkamers plaatsen in een debat over stijl en interieur, dat van grote betekenis is voor architectuur en design, tot op de dag van vandaag. Het gaat om interieurs die op cruciale momenten in de eerste helft van de twintigste eeuw een rol gespeeld hebben in dit debat. Stijl is een essentieel architectonisch begrip, dat aan de basis staat van veel architectuurtheoretische beschouwingen en polemieken, en wordt in het woordenboek wat moeizaam gedefinieerd als ‘het geheel van bij elkaar aansluitende uitdrukkingsvormen, die kenmerkend zijn voor hetzij een bepaalde kunstenaar, hetzij, in de regel, voor een bepaalde school of richting of een bepaald tijdperk’.