Het aanleren van ergonomisch handelen is geen gespreid bedje

Authors

  • Hanneke van Nistelrooij Fontys Hogeschool Tilburg

DOI:

https://doi.org/10.25609/sure.v3.2545

Keywords:

Ergonomie, ASE-model, vakdidactiek, GZW,

Abstract

Het merendeel van de tweedejaars Helpende studenten (n=6) van de pilotopleiding Dienstverlening ROC de
Leijgraaf, handelt niet ergonomisch bij de vaardigheid ‘bed opmaken met zorgvrager erin’. Uit verkennend
onderzoek blijkt onder andere dat er in lichte mate sprake is van kennistekort, maar ook dat ergonomie niet
expliciet getoetst wordt. Uit interviews met studenten werd duidelijk dat zij behoefte hebben aan meer uitleg,
directe feedback en een duidelijk voorbeeld. Als verbeteracties zijn hiervoor een lessenreeks en
videomateriaal ingezet. Conclusie: Een theorieles en videomateriaal, in combinatie met een actieve werkvorm met spelelement is nodig om de studenten het ergonomisch handelen aan te leren.

Additional Files

Published

2017-12-05