Een Positieve Kijk op Emoties van Docenten in het Voortgezet Onderwijs
Een Onderzoek naar de Emotieregulatie, de Docent-Leerling Relatie en de Mate van Bevlogenheid
DOI:
https://doi.org/10.25609/sure.v3.2497Keywords:
Bevlogenheid, emotieregulatie, docent-leerling relatie, voortgezet onderwijsAbstract
In het beroep van een docent is de emotionele betrokkenheid en de relatie met de leerlingen van groot belang. De emotionele betrokkenheid is enerzijds een motivatie voor dit beroep, anderzijds kan het ook voor stress zorgen. De huidige studie, onder 21 docenten in het voortgezet onderwijs, onderzoekt of en hoe sterk de voorkeur voor emotieregulatie, de emotieregulatiestrategie en de docent-leerling relatie samenhangen met de mate van bevlogenheid. De emotieregulatiestrategie reappraisal bleek een significante samenhang te vertonen met de bevlogenheid van docenten. Dit betekent dat interventies gericht op de emotieregulatiestrategie van docenten gevolgen zouden kunnen hebben voor de mate van bevlogenheid.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Permission to make digital or hard copies of all or part of this work for personal or classroom use is granted under the conditions of the Creative Commons Attribution-Share Alike (CC BY-SA) license and that copies bear this notice and the full citation on the first page.