Het verschil tussen hardop en stillezen wat betreft leessnelheid en tekstbegrip en de invloed hierop van fonologisch bewustzijn, benoemsnelheid en visuele aandachtsspanne

Authors

  • Merel Wolf Utrecht University University of Amsterdam

Abstract

In het onderwijs wordt aangenomen dat hardop en stillezen dezelfde processen zijn. In dit onderzoek wordt gekeken naar het verschil tussen hardop en stillezen wat betreft leessnelheid en tekstbegrip bij 90 kinderen uit groep 4. Ook wordt de invloed van de cognitieve vaardigheden fonologisch bewustzijn, benoemsnelheid en visuele aandachtsspanne op de verschillende leesmodi onderzocht. De participanten lazen stil sneller, maar begrepen de tekst beter hardop. De cognitieve vaardigheden correleerden met hardop en stillezen wat betreft leessnelheid, maar hingen in beide leesmodi niet samen met tekstbegrip. Hoewel hardop en stillezen samenhangen, onderstrepen deze bevindingen dat het verschillende leesmodi zijn.

References

Bar-Kochva, I. (2013). What are the underlying skills of silent reading acquisition? A developmental study from kindergarten to the 2nd grade. Reading and Writing, 25(9), 1417–1436.

Boer, M. van den., Bergen, E. van., & Jong, P. de. (2014). Underlying skills of oral and silent reading. Journal of Experimental Child Psychology, 128, 138–151.

Bon, W.H.J. van. (2007). Doorstreep Leestoets (DLT): Een groepsgewijs af te nemen toets voor de technische leesvaardigheid. Leiden: PITS Testuitgeverij.

Bosse, M., & Valdois, S. (2009). Influence of the visual attention span on child reading performance: a cross-sectional study. Journal Of Research In Reading, 32(2), 230–253.

Brus, B.T.H. & Voeten, M.J.M. (1979). Eén-Minuut-Test. Amsterdam: Pearson.

Jong, P. F. de., & Leij, A. van der. (2003). Developmental changes in the manifestation of a phonological deficit in dyslexic children learning to read a regular orthography. Journal of Educational Psychology, 95, 22–40.

Jong, P.F. de., & Share, D.L. (2007). Orthographic learning during oral and silent reading. Scientific Studies of Reading, 11(1), 55–71.

Kragler, S. (1995). The Transition from oral to silent reading. Reading Psychology: An International Quarterly, 6, 395–408.

McCallum, R.S., Sharp, S., Bell, S., & George, T. (2004). Silent versus Oral Reading Comprehension and Efficiency. Psychology in Schools, 41(2), 241–246.

Valdois, S., Bosse, M. L., Ans, B., Carbonnel, S., Zorman, M., David, D., & Pellat, J. (2003). Phonological and visual processing deficits can dissociate in developmental dyslexia: Evidence from two case studies. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 16, 541–572.

Published

2015-11-20

Issue

Section

Economics & Social Sciences